Club Andalucia DK´s hjemmeside

BUSSER

Transport til & fra lufthavnen

Der er blevet en del muligheder, så søg 

https://almunecarinfo.com/malaga-almunecar-airport-transfers/ fra Malaga til Almuñécar.

Anden mulighed: Gå ind på denne link, tast Malaga øverst og Almuñécar nederst  + enkelt og dato. Herved fremkommer afgange fra Malaga/Almuñécar.

http://www.alsa.es/en
Dette link kan bruges til at bestille billetter hjemmefra, hvis du/I skal med bussen fra Malaga til Almuñécar eller retur. 

Du/I skal først tage bussen fra lufthavnen til Malaga - det kan gøres på på ca. 2timer ialt???

Almuñécar  -  Bussen kommer?????

Linea 3 Velilla - Taramay  -  stoppested på "strandsiden" - ved affaldscontainerne

16. september - 30. juni (Vinterperioden)

Hverdage:
07:40 - 09:30 - 10:00 - 11:30 - 13:15 - 16:30 - 17:30 - 18:20 - 20:00

Søndag & helligdage:
10:00  -  12:15  -  14:15  -  18:15  - 20:30

Bussen ankommer typisk 3-5 minutter efter ved Playa Tropical!

Pris: 1 €.
Der kan ikke fortsættes på billetten efter man har forladt bussen.

Stoppesteder (starter og slutter samme sted): 

  • PLAZA DE LA CARRERA
  • ESTACIÓN DE AUTOBUSES
  • AVENIDA JUAN CARLOS I
  • PLAYA PUERTA DEL MAR
  • GÓNDOLAS
  • PASEO REINA SOFÍA
  • PLAYA TROPICAL 2
  • PLAYA TROPICAL 1
  • VELILLA 1
  • VELILLA 2
  • VELILLA 3
  • VELILLA 4
  • TESORILLO
  • PLAYA DEL POZUELO
  • TARAMAY
  • ESCUELAS DE TARAMAY
  • BARRAN. LA CABALLERO (Vuelta)
  • RAMBLA DE CABALLERO
  • PORTICHUELO
  • LA PALOMA
  • PLAZA DE LA CARRERA

Juli, august og september (sommerperioden).

Linea 3 Velilla - Taramay  -  stoppested modsat "strandsiden" - kører ikke i vinterperioden

Hverdage:
08:30 - 09:00 - 09:30 - 10:00 - 10:30 - 11:00 - 11:30 - 12:00 - 12:30 -13:00 - 13:30 - 14:00 - 17:00 - 17:30 - 18:00 - 18:30 - 19:00 - 19:30 - 20:00 - 20:30 - 21:00 - 21:30 - 22:00 - 22:30 - 23:00 - 23:30 - 24:00 - 00:30

Søndag & helligdage:
10:00 - 11:00 - 12:00 - 13:00 - 14:00 - 18:00 - 19:00 -20:00 - 21:00

Bussen ankommer typisk 3-5 minutter efter ved Playa Tropical!

Pris: 1 €.
Der kan ikke fortsættes på billetten efter man har forladt bussen.

Stoppesteder (starter og slutter samme sted): 

  • PLAZA DE LA CARRERA
  • AVENIDA JUAN CARLOS I
  • PLAYA PUERTA DEL MAR
  • LAS GÓNDOLAS
  • PASEO REINA SOFÍA
  • AQUA TROPIC
  • PLAYA TROPICAL 2
  • PLAYA TROPICAL 1
  • VELILLA 1
  • VELILLA 2
  • VELILLA 3
  • VELILLA 4
  • TESORILLO
  • PORTICHUELO
  • HOTEL PLAYA CÁLIDA
  • PLAZA DE LA CARRERA

Tag bussen til andre byer/seværdigheder:

Der er mange busafgange fra "ESTACIÓN DE AUTOBUSES" til omkringliggende byer (Nerja med den fantastiske grotte "Cueva Nerja" og "Europapladsen", Motril med de mange indkøbsmuligheder, Frigliana "den hvide by") , men undersøg selv de mange muligheder.  


Resume af ekstraordinær generalforsamling Playa Tropical den 1. Marts 2025

Punkt 1 Referat af seneste ordinære generalforsamling Formand for Blok 1, Antonio M. Serrano tog ordet og gennemgik referatet.

Punkt 2 Information om regnskabet Formand for Blok 1, José Schwartz tog ordet og forklarede, at tiden efter pandemien generelt har betydet stigende forbrugsudgifter og at foreningen har forsøgt ikke at skulle hæve priserne. Det har desværre ikke været muligt, hvorfor man er blevet nødt til at indføre prisstigninger. Priserne pr. 1. januar 2025, ser derfor således ud: 2024 2025 Fællesudgifter 160 E / 14 dg. 200 E /14 dg Forbrugsudgifter 4 E / pr. dg. 5 E / pr. dg Kælderrum 70 E / pr. år. 100 E /pr. år Hylder. 15 E / år 25 E / pr. år Ekstra rengøring 30 E 35 E Linned 15 E 20 E Salg af periode/ 1200 E 1500 E 14 dg. Lars Hocke bemærkede, at nogle lejere har betalt mindre end ejere. Det blev forklaret, at prisen også er steget for lejere, til 600 E om måneden, men at mange allerede havde reserveret inden vedtagelse om prisstigning, hvorfor foreningen har respekteret og fulgt priserne for reservations tidspunktet. José Schwartz oplyste, at vi afventer installering af solceller, idet der har været udfordringer med kommunen. De er løst nu, men det har forsinket installationen. Det forventes at så snart solcellerne er installeret vil vi opleve et fald i udgifterne til el, men gevinsten skal bruges til at forbedre el nettet for alle brugere, så at det bliver i overensstemmelse med aktuelle behov. Det blev også forklaret, at Repsol, som installerer solcellerne, betaler os for leje af taget. Denne indtjening beskattes og skal betales af os alle , ejerne, proportionelt med hvor meget vi ejer. Vi skal også oplyse, at det ved lov er blevet pålagt foreningen at oplyse til Indenrigsministeriet, hvor mange gæster vi har. Det foregår via en web løsning kaldet SES. Vi skal registrere personlige data, dog mener vi kun at det gælder lejere der besøger Playa Tropical og ikke ejere. Så snart vi ved nærmere, informerer vi herom.

Punkt 3 Godkendelse af liste over ejere, der har gæld overfor foreningen, således at formændene i foreningens navn kan tage handling via advokat for at inddrive nævnte gæld. Som vi ved er det altid nødvendigt, at godkende listen over ejere med gæld til foreningen, for at kunne give formændene autorisation til at handle. Listen over skyldige perioder stilles til formændenes disposition så at de kan handle på foreningens vegne.

Punkt 4 Information om fuldførte og projekterede aktiviteter Udførte opgaver: Maling af stensatser i haven Maling af døre i fællesrum ( grå) Udbedring af klinkebelægning i en række lejligheder Udskiftning af tre badekar med bruseniche Renovering og maling af ydre rækværk Montering af sikkerhedsbokse til nøgler Fortsættelse af arbejdet med bygningens konstruktion jf. arkitektens anvisninger Opgaver under udførelse: Igangsættelse af 3. fase af arbejdet med de bærende søjler jf arkitektens anvisninger i blok 1-3 Maling i hvidt af stole og borde i blok 1 og 2 Afslutte maling af rækværk på altanerne Udbedring af haven, placering af ukrudtsdug og drænmateriale til sikring mod nedsivning af vand i kældrene Opgaver der udestår påbegyndelse: Fornyelse af foreningens hjemmeside og opdatering af administrativt/ledelsesmæssigt kommunikationsprogram Installation af gitter(luftkanal?) i stuen i blok 1 og 2 jf regler vedr. gas Afsikring af væggen mod bjerget og montering af metalnet for at undgå nedstyrtning af sten Pris ca 2000 E Andre forslag: Fornyelse af sofaer i blok 1 og 2, estimeret pris 55.000 E Tilføjelse af brødristere i lejlighederne, estimeret pris 4.000 E Etablering af brusekabiner, estimeret pris 120.000 E, installeres løbende Etablering af værdibokse estimeret pris 7.500 E Forbedring af skiltning i alle blokke og opsætning af husorden ved alle lejligheder Elevatoren i blok 3 skal på sigt udskiftes for at kunne leve op til gældende regler. Der er indhentet forslag fra Otis og forslag til finansiering.

Punkt 5 Anmodninger og spørgsmål Rolf Jönsson bemærker at vandet i poolen er koldt om vinteren, selv for skandinaverne og om der er mulighed for opvarmning. José Schwartz svarer, at det ikke er muligt lige nu, men at man kan tage det op igen, når solcellerne er monteret.

Da der ikke var flere punkter, afsluttedes forsamlingen

 

Resumé af ordinær generalforsamling Playa Tropical 27.07.2024

Afholdt i Almuñecar den 27. juli 2024 kl. 18.00, indkaldt rettidigt af formændene for blok1, 2 og 3  hhv. D.Antonio M. Serrano Molina , D. Antonio M. Villalta Franco y D. Jose M. Schwartz Mosco

  1. Oplæsning og godkendelse af referat fra seneste generalforsamling

Formand for blok 1 D.Antonio M. Serrano Molina indledte med at takke de tilstedeværende for at være mødt frem og læste så referatet fra sidste møde op. Det blev godkendt af forsamlingen uden indsigelser.

  1. Gennemgang af regnskab

Formand for blok 3, D. Jose M. Schwartz Mosco, tog ordet for at forklare foreningens situation. Han indledte med personaleudgifter: udgiften var sat til 81.359,83 Euro, vi har udbetalt 95.773,59 euro  hvilket efterlader os med et underskud på 14.413,76 euro.

I de seneste år er vandudgiften steget betragteligt( med 79.22% siden 2019), til trods for at de forholdsregler foreningen har taget , kanalisering jf. Regulativer, tørke kanoner, kloakering.

I forhold til lysforbrug, er billedet det samme. I de sidste år er udgifterne steget ( med 25,41% siden 2019). Der er indgået aftale med Repsol om installering af solceller på taget, dette arbejde påbegyndes i oktober. Installationen kommer til at koste foreningen  0 Euro, og vedligeholdelse de næste 15 år står Repsol for. Om 15 år kan foreningen tage beslutning om evt. Udvidelse af kontrakten eller om vi overtager solcellerne, den gældende pris viæ være solcelleprisen, hvilket betyder, at vi vil begynde at betale mindre for lys. Over 80 lejligheder har i dag en kontrakt på forbrug af 1,1kw, den ønskes hævet til 3.3kw, som er minimums normalforbrug , så sikres det at man f.eks kan sætte en føntørrer til uden at sikringerne springer. 

Firmaet har informeret os om, at de tegner en forsikring på op til 1.000.000 euro, i tilfælde af, at der opstår skader på bygningen ved installeringen af solcellerne.

Der blev fremvist en oversigt over udviklingen i beboer udgifter – og indtægter  over de seneste 5 år:

Udvikling i beboerudgifter

Udvikling i beboerindtægter

Forskel mellem beboer udgifter- og indtægter

Udvikling i beboer udgifter

Beboerudgifter

Gas

Vand

Lys

Udvikling i beboer indtægter

Efter pandemien er aktiviteterne steget meget og vi har i foreningen ikke formået at styre situationen, vi har forsøgt at holde udgifterne nede, for ikke at skulle forhøje lejen, men det har ikke været tilstrækkeligt i forhold til den generelle prisstigning, hvorfor vores eneste mulighed er at hæve beboerbetalingen. Forslaget fra bestyrelsen er en stigning på 5,50 euro pr.dag, forudsat at udgifterne til lys, vand og gas forbliver hvor de er.

Da Ma de los Angeles Horgues kommenterede, at udgiften burde være pr. person og ikke pr dag, idet forbruget for én person i en lejlighed ikke er det samme som forbruget for flere personer. 

D. Jose Schwarz svarer, at han godt kan forstå anskuelsen, men at det i dag ikke er muligt at lægge udgiften pr. person. 

D Jose Schwartz forklarer, at beborerudgifterne er steget med 54% i de seneste år og vi har opkrævet det samme beløb. Vi har en forening der yder høj service, men vi får ikke værdsat det vi har. Foreningen har i de samme år udviklet sig og vi har nu wifi, tv, ventilatorer, mikroovne etc.  Med ydelsen på 160 euro pr. 14. dag,  dækker også linned, vedligehold ude og inde, rengøring, administration, tv, mikroovne, ventilatorer, wifi, kommunale udgifter, udlån af service, etc…. disse ting går ligesom alt andet i stykker enten pga almen anvendelse eller fordi at der ikke bliver passet på dem, hvorfor vi mener at det er nødvendigt med forslag om at hæve beløbet til nævnte service med 200 euro / 14 dage for at kunne bevare ovenstående service med størst mulig servicekvalitet.

Jeg har kigget på lejen hos f.eks. Las Góndolas, der ligger prisen for én uge på 1400 euro, hvor vi betaler 160 euro/14 dage, eksklusiv forbrugsudgifter.

Lejeudgifterne for det kommende år vil stige og vi vil fortsat være billigst i området.

Jeg tror at i bliver nødt til at sætte det nødvendige i proces, således at alt kan dækkes inde i lejlighederne, en pære, en persienne, tv, mikrobølgeovne, etc…

Samlet set er det ikke nødvendigt at hæve kvoterne på både forbrug og leje lige meget, men det er en nødvendighed og ikke bare en fiks idé.

  1. Opsamling af udførte aktiviteter i 2023-2024
  • Maling af halvvæggene i haven
  • Maling af døre på fælles områder ( grå )
  • Reparation af diverse badeværelse, løse fliser
  • Der er udskiftet 3 ødelagt badekar
  • Udbedring og maling af ødelagt rækværk
  • Montering af sikkerheds nøglebokse
  • Fortsættelse af arbejdet med bygningens grundstruktur jf. den tekniske arkitekt plan

D Antonio Serrano bemærker, at for år tilbage var foreningen på randen af konkurs. Det er nu nødvendigt at reparere lejlighedernes grundstruktur, fordi at det ikke er blevet gjort over en periode over 50 år. Nu er det vores ejendom, og vi har i to år investeret omkring 20.000 euro pr år på denne reparation og vi har beregnet, at vi skal fortsætte således de næste 7 år.

  1. Undersøgelse og godkendelse af ejere, der misligholder deres aftaler j. art. 21 i P.H, og præsentation af hvilke foranstaltninger, der kan tages.

D Antonio M Serrano forklarer at som hvert år, skal listen over ejere der misligholder deres aftaler, godkendes, før end at man kan rejse lovkrav imod dem.

Listen fremvistes og blev godkendt.

Når listen er udarbejdet,bliver den  overdraget til foreningens advokat, der tager de lovmæssige skridt. Vi har dog mistet kontakten til vores advokat og  er ved at finde ud af om det selskab der forsynede os med påkravene er forsvundet, om advokaten er gået på pension eller hvad der er sket med ham.  Vi regner med at vide mere inden årets udgang.

D. josé Gomez Suarez er interesseret i at få adgang til oversigten over hans lejlighed, og beder forsamlingen være opmærksom herpå

D Jose Schwarts forklarer, at det er meget dyrt at behandle påkravene, og at vi ikke kan føre alle sagerne for alle perioderne på én gang og for at vise forståelsen for den situation vi står i, både lovmæssigt og økonomisk, fremvistes en planche hvor man kunne se 14 dages aktiviteterne, over de der betaler til tiden og det blev samtidig erkendt, at 42.76% af 14 dages perioderne ikke bliver betalt. Vores mål er at arbejde hen mod at flere med 14 dages perioder, betaler deres leje.

  1. Præsentation og godkendelse af afventende aktiviteter.
  • Iværksætte 3. Fase af udbedring af de bærende konstruktioner i blok 1 og 3 jf. arkitektens anvisninger
  • Male døre og møbler hvide i blok 1 og 2
  • Færdigmale altan gelændere
  • Installation af relæ/ rist (?i) i stuen i lejlighederne i blok 1 og 2 for at leve op til de nuværende regler for gas
  • Rejse bagmuren og moontere ern for at forhindre at der falder sten ned fra bjergskråniningen, udgift ca. 2000 euro. Derudover er der pga. de storme vi har oplevet i vinter, også nødvendigt at styrke vores udendørs gangarealer med jern, for at undgå at der sker det samme hos os som hos Marisa.
  • Styrkelse af fundamentet mod haven, placering af ukrudtshæmmer og grus for at undgå smuds og dræne, for at undgå at der kommer vand i kældrene, udgift ca. 500 euro. Vi ønsker også at sætte små skilte ved planterne med navne på væksterne.

ANDRE FORSLAG

  • Reparation af sofaer i lejlighederne i blok 1 og 2, udgift ca. 55.000 euro
  • Placering af brødristere i lejlighederne total udgift ca. 4000 euro
  • Ansættelse af en vagt til tidsrummet fra 22.00 til 6,00 i perioden 15. Juni -31. August til en udgift af ca. 23.800 euro
  • Montering af brusekabiner, trin for trin, udgift ca. 120.000 euro.
  • Montering af sikkerhedsbokse til en udgift af ca. 7.500 euro.
  • Forbedring af opslagstavlerne i blokkene og sætte husreglerne op ved indgangen til hver blok.
  • Elevatoren i blok 3 skal repareres for at kunne overholde gældende regler, vi har været i kontakt med Otis og har modtaget tilbud fra dem og fundet en mulig finansiering.

D. José Delgade kommenterede, at i forhold til at installere brusekabiner, har man indtænkt lejligheder med de ældre beborer i ejendommen.

Da Rivero Arias bemærkede at hun ønsker en prioritering af gesimserne, de er revnede og hun føler sig sikker når hun opholder  sig på dem.

  1. Justering af forbrugsudgifter og leje i foreningen, såfremt det bliver nødvendigt

D. José  forklarer, at i forhold til det foregående, vil forslaget fra bestyrelsen være at hæve nogle af tarifferne i foreningen og oplister de tariffer, der skal ændres:

                                            Aktuel pris                           Pris fra start 2025

Lagerrum                            70 euro/år                           100 euro/år

Consigna(?)                        15 euro/år                           25 euro/år

Ekstra rengøring                 30 euro                               35 euro

Skiftning af linned               15 euro                               20 euro

Forbrugsudgifter                 4 euro/dag                          5.5 euro/dag

Fællesudgifter                     160 euro/ 14 dage              200 euro/14 dage

Salg af perioder                  1200 euro / 14 dage           1500 euro / 14 dage

  1. kontrol med ind og udgang af lejlighederne

D José Schwartz forklarer, at på baggrund af de problemer foreningen har oplevet i løbet af de seneste vintre, satte foreningen gang i en række tiltag som f.eks. at bede om alle lejeres DNI ( identifikationsnummer).

Derudover har vi talt med ejere af mange og længere perioder, for at vi kan få overblik over de lejere de sender, men vi skal lave tiltag for at vi ikke udleverer nøgler til folk, der ikke er ejere, og at ejerne derfor skal møde frem og udlevere nøgler til lejere , eller overlade det til administrationen.

Derudover er det også meget vigtigt, at overholde tidspunkter for ankomst og afrejse, som gælder for ejeren.

Vi foreslår jer, at ankomst bliver senest kl. 17.00 og at afrejse bliver senest kl. 10.00. Det er vigtigt fordi at vi ellers ikke kan få rengøringen til at hænge sammen. For at kunne garantere ordentlig rengøring, er det vigtigt at organisere det således, at ejere udlejer for hele uger på følgende måde:

1.-8.  8.-15.  16.-23. og 23. – 30.

Det giver tid til at organisere rengøring i de perioder hvor flest ejere ankommer, som generelt er fra den 1.-15. Vi skal gøre opmærksom på, at det ikke er muligt at få gjort rent lørdag/søndag, idet personalet ikke arbejder i weekenden.

Henvendelser til receptionen vedr. mangler kan ske fra mandag til fredag mellem 8.00-18.00 og bestilling af udskiftning af linned sker i receptionen mellem 8.00-15-00, hvor man vil få oplyst, hvornår der kan skiftes linned.

  1. Valg eller genvalg til bestyrelsen

D. Antonio Serrano Molina forklarer, at som hvert år er vi forpligtiget til at stille vores pladser til disposition for ejerne, posten som formand ( person ) og viceformand(person) var til valg -– genvalg.

  1. Anmodninger og spørgsmål

D Johnny Kristensen, repræsentant fra Club Andalucía, havde følgende spørgsmål:

Er det muligt at få hjælp fra kontoret til at hjælpe ejerne med at købe og sælge perioder?

-Ja, kontoret hjælp i det omfang de kan.

TV, Skandinavien, signalet er meget dårligt, kan man gøre noget?

-Pt kan vi desværre ikke tilbyde en bedre løsning.

Parkering af cykler. Vi har brug for mere plads, er det muligt at stille et andet område til rådighed.

-Der er ikke pt. plads til at imødekomme det ønske.

Stole og borde i spisestuen er ubekvemmer, kan de renoveres

Kan det lade sig gøre ikke at lukke swimmingpoolen kl. 15.00 om vinteren

D. Jose Schwartz svarer, at anmodningerne er taget ad notam.

Da lucia Herrero spørger hvad man kan gøre, når biler parkerer på foreningens område, vi svarer, at vi ringer til politiet.

D Xose Manel Carvayal foreslår at forsegle hullerne mellem altanerne, både af sikkerhedsmæssige og af akustiske årsager. Forslaget blev taget ad notam

D Jose Delgade spørger til muligheden for at stille indgangene til rådighed for ejerne til af og pålæsning. Bestyrelsen tager forslaget ad notam, men gør opmærksom på, at indgangen ved swimmingpoolen benyttes meget af børn.

Da Angeles kommenterer, at vi skal hos os estetikken for øje, så når vi maler hvidt skal øvrige husdele også males hvide.

Det kunne også være fint at skifte pærerne ud på altanerne, de giver et meget skrigende lys, et mere dæmpet ville se pænere ud.

Da Julia kommenterer på, at lejlighederne ikke er helt rene, det bekræftes af flere ejere. Det bliver taget til efterretning, men det kan skyldes de få timer der er mulighed for at gøre rent ( ejerne ønsker at ankommer tidligere og tidligere og tage senere og senere afsted) Det er vanskeligt at finde personale, der kan gøre rent på andre tidspunkter end de i reglerne fastsatte.

Da Lorena Diaz fortæller, at der i hendes lejlighed var hår fra kæledyr, at hun forstår, at det er tilladt at have kæledyr, men at det måske kunne være en mulighed, at rengøringspersonalet kunne få støvsugere. Forslaget vil blive taget med videre i fremtidige investeringer.

Da Ramiro spørger hvor ofte ejere kan få skiftet linned. Svaret er hver 14. Dag, men at man kan bede om en tidligere skift.

 Da der ikke var flere punkter på dagsorden, blev generalforsamlingen afsluttet kl 20.00

D. Antonio M. Serrano Molina     D. Antonio M. Villalta Franco     D. José M. Schwartz Mosco    

Presidente del bloque I                Presidente de bloque II             Presidente bloque III


Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk